מקדימה או מאחור? גיל ההגעה לשורה הראשונה באוטו
המחשבה על ילדים וישיבות במכונית בדרך כלל מביאה לנו בראש תמונות חווייתיות של טיולים משפחתיים, נסיעות לבית הספר ואפילו את התסכול של הציונים שאנחנו מקבלים כשאנחנו מבלים שעות במסע. אבל מה קורה כשזה מגיע לשאלה: מאיזה גיל ילדים יכולים לשבת במושב הקדמי של המכונית? זה באמת שאלה שלא התכוננתם אליה, אבל חשוב לענות עליה, אז בואו נצלול.
אז מאיזה גיל? המידע שחשוב לדעת
לפי החוק, במדינת ישראל, ישנם כמה כללים שאותם כדאי לדעת.
- בני עד 12 – אסור להם לשבת במושב הקדמי, אלא אם כן שוחררו על ידי המושב הקדמי הקדמי תווית מפורשת.
- בני 12 ומעלה – יכולים לשבת במושב הקדמי, אך עדיף להשתמש בחגורת בטיחות ולקוות שהם לא יתחילו לשאול: "אמא, לחצתי על מהלך המסלולים?"
- מעל גיל 9 – במידה ובני המשפחה לא הגיבו לשאלה "למה לא אני יושב מקדימה?", ייתכן שהילד יכול לשבת במושב הקדמי אם הגיע לגובה מתאים.
בואו לא נשכח שהגיל המדובר צריך להיות לצד הפרמטרים השונים כמו משקל הילד, גובהו ועוד. גם אם הוא כבר בן 12, אם הוא בגובה של 1.20 מטר, אולי כדאי לסחוב אותו מאחור, לא?
אילו גורמים יש לקחת בחשבון?
ישנן כמה קבוצות מפתח שחשוב לדעת עליהם לפני שמקבלים החלטות.
- גובה ומשקל – אין ספק שתשובה אמיצה לשאלה זו תהיה להשוות את הילד למשקל ולגובה של המושב הקדמי. אם הוא מגיע למשקל מינימלי וחצה את סף הגובה שנדרש, זה אמנם מושך לנסות לחלץ את הילד מהפינה האחורית.
- סוג הרכב – יש רכבים עם מושבי קדמיים מפנקים ולהפך. הרכב שלכם אולי חושב שהילדים שלכם צריכים להרגיש כמו סוסים ברמה גבוהה ויעניק את התחושה הזו. למה לא?
- הרגלי המתנה – האם הילד שלך משתף פעולה או מתנגד לכל דבר שקשור לנסיעה? אם הוא יושב לידם, יהיה עליו לתפוס מקום מנהיגי. אם הוא מתעקש למדוד את החופש שלו לנצח, אולי כדאי לזה לבדוק שולי זמן גם ברכב שלכם.
רגע, מה קורה במצבים מסוימים?
לפעמים, החיים לא מתנהלים על פי התוכניות שלנו. יש כמה מצבים שיכולים לעורר שאלה לגבי ישיבה קדמית:
- נסיעה לא צפויה – ילדי חירום מגיעים לעיתים לעקוף את עיקרי הדרך. אתם יודעים, המקרר שדרש גישה מידית או הכסף שלא הצליח להיכנס לארנק.
- מתחים במכונית – כי אם האח הקטן היה חונק את הגדל עם החידושים. כנראה טכנולוגיה משנת 2023 לא מתארת משבר של מונה< 5!.
שאלות ששווה לשאול
- כיצד אפשר לדעת אם הילד שלי מוכן לשבת במושב הקדמי? – זה יכול להיות בערך מתוך גובהו ומשקלו, אבל כל ילד עם אופי מדבר על כך דרך התנהגותם.
- האם צריך חגורת בטיחות גם במושב הקדמי? – בהחלט! חגורת בטיחות היא חוק, והחוק אומר שהחיים יקרים יותר מכמה חודשים בפינה.
- מה לעשות אם הילד שלי לא רוצה לשבת במושב הקדמי? – אף אחד לא רוצה להילחם על מקומו של המנהל בפגישה, אבל בטח צריך לייצר הסכמה בעניין.
- האם יש הבדל בין רכבים? – בהחלט, ובגלל זה כדאי לבדוק את הרכב שלכם ולראות אם הוא מתאים את עצמו לגובה ומשקל צורת הילד.
אז במה זה עוזר?
בראש ובראשונה, כדאי להיות מודעים לכך שעשורים של עבודת מחקר מוכיחים את הכישורים שהילדים מפתחים בגילאי 2-5. יש לראות בהם כמדפיסי מציאות – מבינים את הכבישים, מכירים את הסכנות ומשתמשים בהיגיון שלהם. בעוד שבגיל 12 המוח שלהם מצפה שישקלו את בחירותיהם, ככל שיגדל, כל דבר יהיה אפשרי. עם סבלנות ושלל חגורות בטיחות, כל נסיעה תהיה לגמרי מסעוד.
אז קדימה, אין צורך לדאוג! כשאתם עוקבים אחרי הכללים, לומדים מנסיעות קודמות ומצביעים על כוונות טובה, יכולים ליהנות מנסיעה בטוחה ומוצלחת לכולם!
מילה אחרונה – אתם מוטרדים?
אני יודע, זה מקבל אתכם בלב! קחו נשימה עמוקה, אתם לא לבד. נסיעות עם ילדים הן חוויה מסובכת, ולעיתים גם לא נעימה. אם אתם מרגישים לא בטוחים, ייתכן שזו הזדמנות לדבר עם אנשי מקצוע בתחום התחבורה או הפיקוח על הדרך. תמיד טוב לדעת שיש פתרון שניתן למצוא, ואז לנסוע בכיף!
אז כאשר מדברים על ההחלטה של ישיבה קדימה, חשוב להיות מודעים לכך שזה לא סוף העולם. בסופו של יום, כל מה שאנחנו רוצים זה להגיע למקום בבטחה. ואם ניתן כאן טיפ אחד אחרון – תשתדלו לא לקחת את זה ככאב ראש; החיים קצרים, ונסיעות עם הילדים צריכות להיות בדרך מספקת ולא מאניה מוחלטת. שתהיה לכם נסיעה בטוחה!